CFOer har troen på vekst og resultatforbedring de neste 12 månedene, men ser samtidig at egen rolle blir mer krevende

12. september 2024Skrevet av: BackerSkeie

BackerSkeie har gjennom samtaler med 73 CFOer gjennomført undersøkelsen «Norsk CFO Survey 2024: CFOers største utfordringer og muligheter». Vi har snakket med økonomiledere i store og mellomstore virksomheter innenfor et bredt spekter av bransjer.

Vi har stilt spørsmål knyttet til deres markedsforventninger, hvilke utfordringer og muligheter de ser fremover, spesielle kompetansebehov, samt deres erfaringer med rekrutterings- og interimløsninger. Undersøkelsen gir følgende hovedfunn:

  • 67 % av CFOer tror på vekst og bedre resultater de neste 12 månedene
  • CFO-rollen blir mer krevende, med behov for mer dybdekunnskap på flere områder
  • Det er mangel på gode Business Controllere/Business Performance Managere, samt kompetanse og kapasitet innenfor ESG/bærekraftsrapportering
  • Modne økonomifunksjoner har aktivt tatt i bruk KI (kunstig intelligens) og vil ha et fortrinn i kampen om de beste fremover
  • 7 av 10 CFOer bruker interimtjenester for å løse midlertidige kompetanse- eller kapasitetsutfordringer

Nesten 7 av 10 CFOer forventer vekst og resultatforbedring

67 % av CFOer i undersøkelsen tror på vekst i omsetning og forbedret bunnlinje neste 12 måneders periode. CFOer innenfor bransjene energi, tjenesteyting og varehandel er de mest positive, men mange presiserer at en del av topplinjeveksten fremdeles vil være drevet av noe høyere inflasjon enn normalt.

Vi forventer fortsatt topplinjevekst fremover, og i tillegg er vi svakt positive til en bedring i resultatene. Vi jobber kontinuerlig med å effektivisere, kutte kostnader og forhandle med leverandører.                                                CFO, innenfor varehandel

Flere CFOer peker på at deres virksomheter de siste 1-2 årene har vært igjennom krevende omstillingsprosesser, som kostnadskutt og organisasjonstilpasninger, som forventes å bedre lønnsomhet fremover. Flere nevner i tillegg at det er stor usikkerhet knyttet til bla. et krevende makrobilde, økte kostnader og en mer krevende konkurransesituasjon.

CFO rollen blir mer krevende med behov for økt dybdekunnskap

Det råder en økt bekymring hos CFOer knyttet til en stadig bredere rolle. Det er relativt vanlig nå å se på CFO som CEO sin stedfortreder, og det kreves at CFO må ha mer dybdekunnskap innenfor stadig flere funksjonsområder. Tidligere var det tilstrekkelig å ha en såkalt «T-profil», med klassisk dybdekunnskap innenfor økonomi- og finansfaget. Med økt breddeansvar kreves det nå mer en E-profil, der nødvendig dybdekunnskap innenfor flere fagfelt og funksjoner er avgjørende for å løse utfordringer. Vi ser at det særlig er innenfor områdene bærekraft, teknologi og markedsforståelse at det er blitt viktigere for CFOer å ha mer dybdekunnskap enn tidligere.

Det handler om å være en mer relevant forretningspartner for ledelsen og virksomheten. Samtidig ser mange CFOer det som krevende å få frigjort tid til å gjøre en god jobb og klare å håndtere hele bredden av utfordringer som man står ovenfor.

Jeg har over 20 års erfaring som økonomileder og det har vært viktig for meg bygge et sterkt lederlag under meg. Særlig viktig har det vært å ha gode ledere på plass som kan håndtere det operative. I tillegg må vi tenke helhetlig og sikre et bedre samarbeid med forretningssiden og andre støttefunksjoner for å løse felles utfordringer.                                                        CFO, innenfor energisektoren

CFOer vi har snakket med gir følgende tips for å lykkes i rollen fremover

  • Bygg opp et sterkt lag under deg. Særlig trekker mange frem viktigheten av gode teamledere og business performance managere, som har fokus på hvordan forretningen kan skape mer verdi.
  • Utnytte ny og tilgjengelig teknologi mer effektivt -og særlig KI (kunstig intelligens). De som har kommet lengst har analysert egne prosesser, gjennomført pilotprosjekter, og jobber nå med å integrere KI i utvalgte arbeidsprosesser og i analysearbeidet for å skape mer verdifull innsikt for forretningen.
  • Tenk helhetlig og samarbeid. Utfordringene som økonomiavdelingen står overfor løses sjelden av økonomifunksjonen alene. CFOer bør tenke mer helhetlige prosesser og økt samarbeid. Det bør jobbes kontinuerlig med å bryte ned siloer mellom forretningsområder og funksjonsområder – og mye handler om et enda tettere og bedre samarbeid.

Økt etterspørsel etter business performance managere og bærekraftskompetanse

Tilbakemeldingen fra CFOer er at jakten på talentene har tilspisset seg og at det er blitt mer kostbart å sikre seg de beste. Mange opplever samtidig at rekrutteringsprosessene tar lengre tid enn tidligere.

Flere CFOer har jobbet med å omdefinere business controller-rollen til en business performance manager. I likhet med business controlleren fungerer business performance manageren som CFO sin forlengede arm ute i organisasjonen. Forskjellen er imidlertid at de klassiske controlling- oppgavene er overført til andre roller og erstattet med et forsterket fokus på verdiskapning.

ESG- eller bærekraftsrapportering er et område som CFO ofte får ansvaret for blant annet for å utnytte eksisterende strukturer og kompetanse innen bla. datahåndtering, finansiell rapportering og risikohåndtering. Flere CFOer påpeker at bærekraft er et relativt nytt og krevende område og hvor det er et behov for å tilføre organisasjonen mer kompetanse og kapasitet fremover.

Mange fordeler med bruk av AI, innovativ teknologi og gode systemløsninger

Tradisjonelt har nok ikke økonomifunksjonen vært mest fremoverlent i å ta i bruk innovativ teknologi. Det er derfor viktig og riktig av flere grunner at mange CFOer nå har satt økt teknologiutnyttelse og KI som et av sine tydeligste prioriteringsområder fremover.

CFOer peker også på viktigheten av å ha kontroll på «grunnmuren», dvs. ha, kvalitet i regnskapet og kontroll på dataflyten og rapporteringen til ledelsen og styret. Men dette er jo bare det grunnleggende.

Vi jobber tett sammen med forretningen for å bli bedre på å skape nyttig innsikt. Vår største satsning nå er å teste ut og integrere KI i utvalgte økonomiprosesser og -systemer for å effektivisere analysearbeidet vårt. Da må vi ha rett kompetanse på plass og ser etter økonomer som er spesielt opptatt av verdiskapning og teknologi. CFO, innenfor tjenesteyting

CFOer forklarer at drivkraften bak bruk av KI og annen ny teknologi er å skape mer verdifulle analyser og innsikt for forretningen, samt effektivisering ved eksempelvis fjerning av manuelle prosesser.

Flere CFO`er vegrer seg imidlertid for å ta fatt på denne jobben og peker på blant annet en stadig bredere rolle, tøff prioritering mellom flere viktige initiativ og et teknologilandskap som er krevende å manøvrere i.

CFOer bruker ofte interimtjenester for å løse et midlertidig behov

Mange CFOer oppgir at de ofte mangler kompetanse og kapasitet i økonomifunksjonen. Gjerne oppstår behovet plutselig og gjerne knyttet til

  • Et vakuum før ny, permanent leder er rekruttert
  • Behov for spesialkompetanse innenfor et fagområde
  • Ny teknologi eller nye rapporteringskrav
  • Arbeidstopper ifm. årsoppgjør eller prosjektgjennomføring
  • Sykemeldinger eller permisjoner

7 av 10 CFOer bruker interimtjenester for å løse et midlertidig behov. Fordelen med interimløsninger er gjerne at det gir fleksibilitet og dekker et midlertidig behov. I tillegg gir det CFO rask tilgang til relevant kompetanse og kapasitet. Mange oppgir også at det er en fin måte å tilføre organisasjonen ny kompetanse og nye perspektiver, og særlig nyttig er dette når organisasjonen skal utvikles eller ny teknologi skal tas i bruk.

Vi har veldig ofte for lite kapasitet i organisasjonen og vi sliter med å få gjennomført de planlagte utviklingsprosjektene. Vi har gode erfaringer med innleie av både ledere og fageksperter for å sikre kapasitet og fremdrift.                                                              CFO, innen bank og finans

I denne undersøkelsen har BackerSkeie med 73 CFOer i perioden april-august 2024. Deltakerne driver hovedsakelig innenfor tjenesteyting (20%), energi og råvarer (16%), bygg og anlegg (14%), varehandel (12%), teknologi og media (9%), industri og produksjon (9%), bank og finans (7%) og andre bransjer (13%). Av virksomhetene som er med i undersøkelsen har ca. halvparten en omsetning på mellom 1 og 5 mrd. kroner og ca. 30% har en omsetning på mellom 5 og 20 mrd. kroner. Ca. halvparten av virksomhetene har mer enn 20 ansatte i sin økonomi- og finansfunksjon.

BackerSkeie har siden 2004 rekruttert og plassert mange tusen talenter i ledende posisjoner. Vi bistår våre klienter med Executive Search, ledelsesrådgivning og interimledelse. Ta gjerne kontakt med en av våre rådgivere for en uforpliktende prat.

Ansvarlig rådgiver

Lederinnsikt

Se alle artikler

Gode ledere må ha mot til å tåle og stå i stormen!

Maxbo-sjef Trond Bentestuen i Løvenskiold Handel, har ledet gjennom en rekke kriser og utfordrende perioder. Han har gjort seg noen viktige læringspunkter for hvordan lede igjennom kriser:

Success(ion) – hvem skal erstatte dagens CEO?

Alle toppledere vil uunngåelig forlate sin stilling, men forskning og erfaring har lenge vist at mange organisasjoner er dårlig forberedt på å erstatte dem.

Har du rett struktur på ledergruppa?

Hvilke roller og kompetanse trenger jeg i ledergruppa for å kunne ta de rette beslutningene for å realisere strategien? Og hvordan får jeg et effektivt lederteam? Dette er spørsmål vi stadig oftere må hjelpe CEOs og styreledere med.