BCGs tre digitaliseringsråd

15. mai 2016Skrevet av: BackerSkeie

Digitalisering byr på utallige muligheter. Utnytter din bedrift dette enorme potensialet? Boston Consulting Group presenterer tre råd for digitalisering.

Digital forretningsstrategi

Visjonene bør bidra til å fasilitere bruken av digitale teknologier som møter kundens behov. En digital strategi skal skape en klar retning for hvordan man ønsker å bruke digitale teknologier, men strategien må også være adaptive til hurtig endrende omstendigheter i markedet.

Gjennomføringsevne

Det er kanskje lett å peke på utfordringer og løsninger, men det hjelper ikke hvis ikke man klarer å utføre endringer i organisasjonen. Er det behov for å sette sammen avdelingene annerledes? Bør vi revidere arbeidsprosessene våre? Slike endringer er en viktig del av digitaliseringsprosessen med den hensikt å skape bedre løsninger i tråd med den digitale strategien.

Lederskap

Lederen eller teamet må skape en klar strategi og en tilhørende forretningsmodell, videre er det essensielt at de klarer å skape eierskap blant de ansatte til strategien. BCG peker også på at digitaliseringsprosessen må ha et konkret lederskap. Uten en leder eller avdeling med særskilt ansvar og eierskap til endringene blir det vanskeligere å lykkes.

Les mer om BCGs råd her.

 

BackerSkeie og digitalisering

BackerSkeie Executive Search har de senere årene rekruttert CTOer, CIOer, IT-sjefer, digitale sikkerhetssjefer og digitaliseringskonsulenter til et mangfold av ledende norske selskaper. Ønsker din bedrift å utnytte de mange mulighetene ved digitalisering? Ta kontakt med en av våre erfarne rådgivere for en prat om hvordan vi kan hjelpe deg.

Ansvarlig rådgiver

Lederinnsikt

Se alle artikler

Norsk isotopproduksjon: Et nytt industrieventyr?

Medisinske isotoper kan forbedre kreftbehandlingen og gi mer persontilpasset medisin. Etterspørselen er skyhøy, spesielt i en tid hvor geopolitiske spenninger er økende. Med Syklotronsenteret i spissen, har Norge en unik mulighet til å bygge en ny industri i Norge og ta en ledende europeisk, om ikke global, rolle.

Må hoppe i det ukjente for å nå toppen internasjonalt

Lars Hanseid har jobbet som leder i det globale konsernet 3M i over tre tiår. Fleksibilitet, eventyrlyst og høye ambisjoner har vært grunnpilarer for å lykkes. For andre som ønsker seg en internasjonal lederstilling råder han til å ta en større grad av risiko og ikke være redd for det ukjente. 

Vi må redde klimaet for å redde naturen

Å omstille Norge fra olje- og gassproduksjon til bærekraftige energiløsninger er en krevende oppgave. Vi har snakket med Åslaug Marie Haga, avtroppende leder i Fornybar Norge, som har en sentral rolle i å kjempe for gode rammebetingelser for næringen.