10 tips – videomøte fra hjemmekontoret

13. mars 2020Skrevet av: BackerSkeie

Partner i BackerSkeie, Alexander Huun har ofte videomøter med både kandidater og klienter. I disse coronatider er det likevel ganske annerledes å ha videomøter fra hjemmekontoret.

Her gir han sine beste tips:

1. Forbered deg som til et vanlig møte. Avklar om det er noe spesielt du skal forberede og om dette eventuelt har noen tekniske utfordringer.

2. Test om det er god wi-fi der du har tenkt til å sitte, for eksempel i kjellerstuen. Test hodetelefoner eller annet utstyr du har tenkt til å bruke ved å prøve en kort videosamtale med en venn.

3. Blir du forstyrret under møtet av barna, bikkja eller annet, be om en liten pause. Det er helt greit.

4. På video er det viktig at én snakker om gangen. Har du som uvane å avbryte, blir det ofte forsterket av hakking i lyden. Skriv en post-it-lapp til deg selv med «Ikke avbryt!» dersom du trenger en påminnelse.

5. På video har lange monologer en tendens til å bli lengre. Har du som uvane å snakke mens du tenker på hva du vil si, så blir det tydeligere på video. Skriv en post-it-lapp med «Svar kort!».

6. Videoløsninger som «Teams» har en funksjon for uskarp bakgrunn. Det beste er likevel om du sitter et sted med rimelig nøytral bakgrunn, da det kan virke forstyrrende med mye aktivitet i bakgrunnen. Om mulig, plasser kamera i hodehøyde.

7. Hvis du skal vise dokumenter eller en presentasjon i løpet av møtet, sørg for at alle unødvendige programmer og filer er lukket. På den måten slipper du risikoen ved å vise frem feil dokument.

8. Dersom lyd og bilde hakker, vil den raskeste løsningen være ha møtet over telefon og beholde bilde på videoløsningen uten lyd.

9. Det er ikke nødvendig å dresse seg opp når du likevel sitter på kjøkkenet. Skjorte og genser er et sikkert valg.

10. Husk at du ikke får minuspoeng hverken på grunn av blomstrete tapet på soverommet eller at ungene titter innom. Det er litt av sjarmen i disse tider.

BackerSkeie Executive Search er et ledende selskap i Norge innen Executive Search med lang erfaring fra rekruttering av fremragende ledere og styremedlemmer til norske og internasjonale selskaper. Ta kontakt med en av våre erfarne rådgivere for en samtale om hvordan vi kan hjelpe deg.